ignace krekels

 

 

 

Ignace Krekels
Brasschaat 10 - 2 - 1956



Reeds als kind brengt Ignace Krekels meerder uren door op ateliers van Antwerpse kunstschilders. Daar ziet hij hoe deze meesters de perfecte, technische weergave van voorwerpen nastreven. Eén van zijn eerste leermeesters is Pol Verswijver. Nadien krijgt hij ook onderricht van de kunstschilder Willem Dolfijn. Als achtjarige volgt Ignace lessen aan de Tekenacademie Sint-Michiel te Brasschaat, waarna hij later gedurende vier jaar schilderkunst studeert aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent.

Aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent beschouwt men Ignace Krekels als een buitenbeentje. Zijn fijn gedetailleerde en intens-warme werken steken immers fel af tegen het abstract-expressionisme en de conceptuele kunst van medestudenten en leraars. Groot is dan ook zijn voldoening als hij de beoordeling van zijn laatstejaars examen aan de academie verneemt. De eindevaluatie van één der juryleden wordt omschreven als " Zeer merkwaardig, zelfs avant-gardistisch! ". Deze uitspraak betekent dat Ignace, na jarenlange hogere studies, niets aan schildersvisie en eigen identiteit heeft ingeboet.

Door het feit dat de gekozen objecten meestal gewone gebruiksvoorwerpen zijn of sporen van een intensief gebruik vertonen, hangt over zijn werk die verrukkelijke weemoed, dat besef van wereldwijsheid, dat weet dat alles ijdelheid is, dat de tijd aan alles vreet. Alleen door de voorwerpen aldus uit te beelden denkt de kunstenaar zich te onttrekken aan dit alles omvattende aftakelingsproces. Alleen door het object in één moment van zijn biologisch bestaan vast te leggen komt de toeschouwer tot het besef van vergankelijkheid, omdat het in strijd is met alles wat hij rondom zich ervaart. Tot zover de woorden van G. Bresseleers over de schilderijen van Ignace Krekels.

Reeds in 1981, op zestienjarige leeftijd, stelt Ignace Krekels voor een eerste maal tentoon. De lovende kritiek blijft niet uit. Ondertussen gaat hij als een professioneel plastisch kunstenaar door het leven. Dat Ignace daarbij vrij veel succes kent hoeft waarschijnlijk geen betoog. Krekels zelf noemt zijn kunst " De Nieuwe Realiteit ". Met deze kunst gaat hij radicaal een andere weg dan deze van zijn collega's modernisten en abstracten. Het lijdt geen twijfel dat zijn Nieuwe Realiteit sommige kunstcritici kopzorgen baart. Ignace Krekels daarentegen definieert de Nieuwe Realiteit, zonder enige dubbelzinnigheid of twijfel, als " De kunstvorm die op realistische wijze een klimaat schept van intimistisch beleven, tijdeloos bestaan en filosofische mijmeringen ". De panelen van Krekels zijn evocaties van reële voorwerpen in een andere, innige ruimte die men zo wil binnentreden.

Kunstkritisch bekeken is De Nieuwe Realiteit een schilderkunst als vertaling van individuele impressies en filosofische overwegingen. Het zet zich af tegen neo-stijlen, tegen theoretische betrokkenheid en tegen elke vorm van absurdisme. De Nieuwe Realiteit, een zuivere schilderkunst, een nieuwe aanwinst in de avant-garde.



Index - Artists - Kunstenaars - Artistes - Sales