Door zijn
opleiding voor confiseurpasteibakker aan de provinciale school
PIVA kon hij al heel wat van zijn creativiteit vorm geven, ook
al verdwenen die eindproducten meestal snel. De zaak aan de
Belgiëlei floreerde als nooit tevoren. Hij won 'het gouden kruis
in de orde der pasteibakkers' (internationaal). Na 23 jaar als
pasteibakker te hebben gewerkt werd hij zelf leraar aan het PIVA
(vooral in de specialisatie marsepeinverwerking) en kon hij zijn
boetseertalent doorgeven.
Hij genoot ook plastische opvoeding en wel van zeer bekwame
leerkrachten: Jean Baptist Coomans, schilder, Mark Verstockt,
schilder en beeldhouwer, Alfons Van Meirvenne, dierenschilder en
beeldhouwer, won in 1961 de Grote Prijs van Rome.
Zijn vierjarige opleiding in de Academie van Antwerpen stond onder
de leiding van prof Willy Kreitz. Wilfried was in het eerste jaar
laureaat klassiek boetseren. In het boetseren en beeldhouwen deed
hij mee aan vakwedstrijden: zo won hij zowel een bronzen, een
zilveren als een gouden medaille.
Keustermans is moeilijk onder één hoedje te vangen: In Israël
behaalde hij duikbrevetten, gaf 12 jaar skiles en reisde meer
dan de halve wereld rond. Europese landen zoals Frankrijk, Spanje,
Italië, Groot-Brittannië, Griekenland en Hongarije heeft hij
doorkruist, in Azië bezocht hij Sri Lanka, Thailand en de Maldiven,
ook de USA en Canada liet hij niet links liggen!
En dat amalgaam van indrukken, ervaringen en belevenissen duiken
vaak in zijn werken op: onderwater-inspiratie, wintersport, invloeden
van over de hele wereld vind je erin terug. Dit weerspiegelt zich in
zijn beelden, zijn schilderijen en enkele hybride overgangsvormen.
Zijn beelden met hout, steen, lood, brons en was zijn niet om in te
bijten, maar u zult opmerken dat zijn marsepeinervaring in allerlei
gedierte, dat in gouden was over beelden en doeken rondkruipt, hierin
terug te vinden is.
Op bepaalde doeken lopen meerdere verhaallijnen en technieken door
elkaar, kalligrafische, wat Chinees aandoende trekken van het penseel
of van een echte kwast enerzijds en anderzijds minitekeningen gekrast
in de verflaag op eenzelfde doek. Mochten de triptieken boven een
lichtbak geplaatst worden zou men nog een dimensie meer ontdekken.
Wilfried Keustermans heeft zich niet opgesloten, had contact met vele
en zeer bekwame collega's schilders en beeldhouwers, waaronder Walter
Brems, Roland Rens, Christien Dutoit, Robert Geenens, Jan Keustermans
en Patrick Villas.
In Amerika maakte hij kennis met het werk van een aantal kunstenaars,
in het bijzonder met de Belg Carl Brenders (in Canada). Daar vond hij
zijn roeping om zelf ook te gaan schilderen!
Ook kunstkring Caerde heeft deze zonderling in haar gelederen opgenomen,
hopelijk zal deze kring hem in haar uiteenlopend palet van talenten een
plaats kunnen geven. Of Wilfried Keustermans in één of andere school,
zoals het magisch realisme, kan worden ondergebracht laten wij aan de
deskundigen over!
Zijn werk is ondermeer op 24 & 25 maart 2012 in Antverpia te Sint-Mariaburg
tentoongesteld.
De twee laatste jaren was hij ook lid van de Brasschaatse kunstkring ’t Blad,
waar hij van 7 t/m 9 april 2017 deelnam aan de groepstentoonstelling in de
Sint-Jozefskapel te Brasschaat.
Een aantal van zijn werken bevinden zich in particuliere verzamelingen.
Fotogalerie:
Foto 1 -
Foto 2 -
Foto 3 -
Foto 4 -
Foto 5 -
Foto 6 -
Foto 7 -
Foto 8 -
Foto 9 -
Foto 10 -
Foto 11 -
Personage - Gemengde techniek 1 -
Personage - Gemengde techniek 2 -
Personage - Gemengde techniek 3 -
Personage - Gemengde techniek 4 -
Personage - Gemengde techniek 5 -
Personage - Gemengde techniek 6 -
Personage - Gemengde techniek 7