vital keuller

 

 

 

Vital Keuller
Rijsel - Frankrijk 27 - 4 - 1866 / Schaarbeek 30 - 6 - 1945



Vital Keuller, geboren te Rijsel in Frankrijk uit Belgische ouders, studeert aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en aan de Academie voor Tekenen en Decoratieve Kunst, beiden te Brussel. De leraars van Vital Keuller zijn onder meer Jan Portaels, historieschilder en laatromantieker dewelke in 1878 directeur van de Academie wordt en Jozef Stallaert, portrettist en historieschilder, later ook directeur aan diezelfde school. Vital Keuller is een uitstekend en begaafd leerling en behaalt eerste prijzen in de onderscheiden disciplines.

Vader Hendrik-Frans Keuller is decoratieschilder, onder meer marmerschilder. De jonge Vital noemt zijn vader, die hem de eerste lessen geeft, een tekenaar. Vader Keuller leert zijn zoon omgaan met verf en kleur waardoor hij de persoonlijke aanleg van zijn zoon vroeg-rijp maakt. Als landschapschilder schildert Vital Keuller werken die blijvend het burgerlijk salon en ook de huidige livings sieren. Zijn werk spreekt nog altijd aan. Via het academische classicisme en romantisme stapt hij vlug over naar het ' poëtisch realisme ' dat hij in een boeiend perspectief penseelt. Vital interpreteert niet, maar geeft het landschap weer zoals hij het ziet. Vital Keuller streeft ernaar de waarachtigheid in de natuur te eerbiedigen. Hij vereert geestdriftig de natuur, zij is zo mooi dat Keuller diegenen niet kan begrijpen die beweren haar te willen verbeteren.

In zoverre dat hij er zelf lak aan heeft in één of ander kastje te worden geduwd kan men hem onderbrengen bij de realisten, de traditionele realisten of gelijk hij zelf verkiest, de klassieke realisten. Gehecht aan de zichtbare werkelijkheid, aan de vorm van het onderwerp ontwikkelt hij al vlug een eigen stijl. Los van de retoriek, van de romantiek en het schoolse academisme. Trouw aan zijn principes van waarheid en oprechtheid is er een geringe, wel rechtlijnige ontwikkeling in zijn werk te bespeuren. Keuller plant zijn schildersezel in de natuur en als een fotograaf zoekt hij in bos, veld of steeg het fotogenieke plekje. Dit schilderen in de natuur, onder wisselend licht en bladerspel, die de sfeer kunnen wijzigen, geeft hem de gelegenheid een staal van zijn kunnen op doek te brengen. Het oeuvre van deze " eerlijke " schilder blijft verankerd in de opvattingen van de eeuwwisseling.

De kunstenaar Vital Keuller is ook een gewaardeerd portrettist. Met zijn indringende ogen tracht hij de psyche van zijnsubject te doorgronden; vooraf heeft hij een paar gesprekken om de houding, de taal, de lach en de tics van zijn model in zich op te nemen. Zo schept Keuller vanuit een gunstige gezichtshoek diep-menselijke portretten, niet gevleid noch inhoudelijk " à le Stevens " maar waarachtige sprekende portretten. Hij schildert er tientallen, zowel in België als in Engeland in 1914-1918. Wat naam of titel heeft wordt door hem op doek gebracht. De portretten die Vital in Engeland maakt zijn meestal ronde medaillons, de dames in profiel of driekwart met veel aandacht voor hun haartooi.

Een scheidingslijn trekken in zijn technieken is artificieel. Vital Keuller schildert zowel met olieverf, als pastel of gouache. Als etser is Vital weinig gekend. Twee etsen zijn gekend, namelijk de ets van het schilderij de Radijzengang te Antwerpen en La Roche Fatale te Marche-les-Dames. Zeer bewerkte etsen van een trefzekere hand en fijne naald waarin hij zon en schaduw tegen elkaar laat inspelen, doch een dromerige diepte ontbreekt hier. Wel knap vakmanschap maar nog niet de perfectie.

Als oud-leerling aan de school voor decoratieve Kunst mag men van hem decoratieve alsook romantische onderwerpen verwachten. Tijdens zijn eerste Brusselse periode schept Keuller naast decoratieve en klassieke composities, die later naar Noord-Amerika en Groot-Brittannië verhuizen, ook ontwerpen voor aanplakbiljetten en diplomas. Hij plant ommegangen en stoeten, straat- en parkversieringen, uitzonderlijk is hij ontwerper van toneeldecors. Deze werken tijdsgebonden, van vluchtige en voorbijgaande roem, zullen later naar het achterplan verschuiven.

In zijn pastels, meestal weidse landschappen van bos, weide, soms een waterpartij, stelt Vital Keuller zijn kunnen tentoon in het leggen van tinten en tonen, kleurperspectief en zonnespel. Zij zijn het resultaat van de werkbezoeken aan Bretagne. De pastels worden opgebouwd volgens een vast en verantwoord schema; eerst de lucht waaruit men het uur kan aflezen, veraf een donkere bosschage die geleidelijk overgaat in een hoogstammig steeds lichter wordend bos om naar voor te komen in individuele bomen die voorgrond en lucht verbinden in een spel van twinkelende blaadjes. Een evenwicht in kleur en vlak. De rillende wit-glanzende berkjes die hij zo graag op het voorplan plant zijn z'n lievelingsbomen. Niet te verwonderen dat Keuller zijn villa in Sint-Mariaburg " Berkenhof " noemt. De meeste pastels worden getekend rond de jaren 1906-1909 tijdens zijn verblijf in Oostende, enkele zijn met " Bretagne " op de rug gemerkt.

De waterverfschilderijen, gouaches, meestal van beperkt formaat zijn wel de fijnste en meest intieme werkjes. Nergens vindt men de zandweg, het wolkenspel, zijn spichtige berkjes en beukeboompjes zo doorvoeld en echt. Hier mag men spreken van een " poëtisch realisme ". Dieren vindt men zelden in zijn werken weergegeven. En toch kan Vital Keuller dieren schilderen. Dat blijkt wel in Terugkeer naar de Stal uit 1910, een sober en somber werk, waar in de late avondzon de paarden naar hun stal terugkeren. Zij staan in de schaduw, onpersoonlijk gelijk werkslaven.

Vital Keuller vertoeft onder meer in Hamme, Schaarbeek, Oostende, Londen (1914-1918) en Sint-Mariaburg grondgebied Ekeren op de grens met Brasschaat. Hij exploreert zijn eigen omgeving, werkt in Bretagne, doorkruist de Ardennen en de Hoge Venen. De Semois, de Amblève en zijn bijriviertjes, zoals de Ninglinspo, zijn de geliefde pleisterplaatsen. Vital Keuller die van zijn kunst moet leven legt zich vooral toe op verkoopstentoonstellingen, vooral in de omgeving die hij op doek brengt zoals de kust, de Ardennen en de Antwerpse Kempen. Hij neemt geen deel aan prestigieuze tentoonstellingen met gevestigde namen.

Door zijn beste werken zal Vital Keuller verder leven als de realistische schilder van landschappen aan wie modes, scholen en groepen voorbijgaan. Hij blijft zijn devies " de natuur " trouw en vele werken zullen standhouden om hun artistieke eerlijkheid en technische perfectie.



Index - Artists - Kunstenaars - Artistes - Sales