edward van mieghem

 

 

 

Edward Van Mieghem
Vrasene 13 - 9 - 1915 / Brasschaat 2 - 5 - 2006



Edward Van Mieghem, een graficus, doordacht en geraffineerd in al zijn facetten, geen grafische techniek is hem onbekend.

Edward Van Mieghem, geboren in Vrasene op 13 september 1915 en sinds 1943 woonachtig te Brasschaat, is nog een ver familielid van de gekende Antwerpse kunstenaar 'Eugéne Van Mieghem' die destijds vooral werd geëerd om het harde bestaan van de havenarbeiders en het havengebeuren op doek en papier vast te leggen. De grootvader van Eugéne Van Mieghem en de overgrootvader van Edward Van Mieghem waren namelijk broers.

Het kunstenaarsbestaan kent zijn oorsprong in Brazilie, tijdens de jaren 1927-1930. De ouders Van Mieghem waren uitgeweken om daar in navolging van enkele familieleden een koffieplantage te runnen. In die tijd verbleef Edward Van Mieghem op internaat bij de paters Norbertijnen waar ze hem de 'Vlaamse Gaai' noemden. Die verwijzing laat vermoeden dat men met een guitig kereltje te maken had. Zijn moeder kon zo de schoolbank van haar zoon herkennen, compleet vol ventjes getekend.

In 1930 met de algemene crisis waren zijn ouders genoodzaakt naar België terug te keren, waar hij later vier jaar tekenlessen volgde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen. Er werd getekend naar de natuur, vorm gegeven en schaduwen gelegd tot hij de techniek meester was. De knepen van het vak werden hem ondermeer aangeleerd door Alfons Van Beurden, Carlos De Roover en Ernest Wante.

Tijdens zijn beroepsleven als ambtenaar bij het Ministerie van Financien, Kantoor der Domeinen en een gezin met vier kinderen zal de kunst het af en toe moeten afleggen tegen een druk gezinsleven.

Maar dan was er de tekenacademie Sint-Michiel te Brasschaat, vanaf dat ogenblik was hij niet meer te stuiten. In 1971 resulteerden zijn studies door het behalen van een getuigschrift hoger secundair kunstonderwijs, afdeling schilderen en in 1974 stak hij het getuigschrift van de grafische vormgeving op zak. Later werden er in 1991 de hogere graad vrije grafiek en in 1994 de specialisatiegraad aan toegevoegd.

In het verleden mochten heel wat trouwlustige paartjes, maar ook anderen, een etsafdruk van hem ontvangen die door het gemeentebestuur als geschenk werden aangeboden. Zo heeft Van Mieghem meerdere nostalgische hoekjes uit het Brasschaats verleden op de plaat vastgelegd. Om er enkele te noemen zijn daar hoeve den Elshout, Kasteel Mishaegen, Huis Hendrik Luyten, het Boswachtershuisje, een Oud duivekot, Mishaegendreef, Moeder Mie en Eikelenberg.

De Vlemincktoren uit Wijnegem, een ets vernis-mou, siert de omslag van het plaatselijk heemkundig tijdschrift 'Jan Vleminck'. Het is trouwens naar deze ets dat er een eerste dagstempel werd ontworpen ter gelegenheid van een postzegeltentoonstelling, op 25 en 26 maart 1978, ingericht door de plaatselijke ruilclub. Sinds 1998 prijkt regelmatig één van zijn etsen op de cover van het tijdschrift van de plaatselijke heemkundige kring 'Breesgata'.

Van Mieghem legt zich niet neer bij één welbepaalde stijl. De grafische experimenten nemen toe met de ouderdom, de expressiviteit kent geen grenzen en daardoor ontstaan er pareltjes zoals, Karnaval in Venetië 2 en Karnaval in Venetië IX, een reeks van dertien in totaal met een verscheidenheid in materie. Het leven, de mens en het gebeuren rondom hem staan centraal in I have seen a thousand faces, Vanitas 2, No Theater 5, Don Quijote, Renaissance en Dresden.

Zijn kennis en ervaring draagt de kunstenaar, in alle bescheidenheid, meerdere jaren over aan de senioren van Brasschaat.

Over deze kunstenaar is een geillustreerde catalogus verschenen en een aantal van zijn werken zijn ook beschikbaar in een reeks van zes prentkaarten, beiden uitgegeven door de Jan Frans Simons vzw.



Index - Artists - Kunstenaars - Artistes - Sales