anna kernkamp

 

 

 

Anna Kernkamp
Antwerpen 18 - 6 - 1868 / Brasschaat 9 - 2 - 1947



Anna Kernkamp, geboren te Antwerpen op 18 juni 1868 als 'Anna Catharina Schenck' is op 9 februari 1947 overleden in de oude Sint-Jozefkliniek, Augustijnslei 76 te Brasschaat. Zij was ondermeer leerlinge van de kunstschilders Blanc-Garin* te Brussel en van Henry Rul* te Antwerpen.

'Anna Catharina Schenck' huwde op 10 februari 1887 met Dhr. Johann Heinrich Kernkamp. Dit huwelijk werd op 25 januari 1892 bezegeld met één zoon, Jan Henri. Johann Heinrich Kernkamp, geboren te Edam (NL) op 10 juli 1862, is op 9 november 1927 te Wilrijk overleden. Anna Kernkamp werd op 13 februari 1947 in de gewone lijn op de begraafplaats van Brasschaat-Centrum begraven. Intussen werd haar graf reeds enkele malen overgraven.

Op 17 oktober 1924 werd zij afkomstig uit Sint-Job-in-‘t-Goor, voor het eerst te Brasschaat ingeschreven op het adres Magdalenalei 4. Nadien werd Anna Kernkamp op 2 oktober 1931 uitgeschreven om zich terug te vestigen in Sint-Job-in-‘t-Goor, Beukenlaan 2. Acht jaar later, op 8 september 1939 keert zij weer naar Brasschaat, Bredabaan 326 om zich op 1 april 1941 aan de Bredabaan 285 te vestigen. Op 15 oktober 1941 werd zij, tegen een betaling van vijfhonderd frank per maand, als bejaarde in de oude Sint-Jozefkliniek ingeschreven .

Uit de bevolkingsregisters blijkt dat onze kunstenares een reislustig iemand was, want zo vinden wij in Antwerpen alléén al een dertiental adressen terug. Intussen heeft zij ook in Zoersel verbleven om daarna vanuit Zandhoven terug in Antwerpen te belanden. Uiteindelijk is zij via Wilrijk naar Sint-Job-in-‘t-Goor vertrokken, waarna zij in Brasschaat belandde om er haar laatste levensjaren door te brengen.

'Anny' schilderde in een verfijnde kleurenharmonie bij voorkeur het Kempense landschap, verder ook zonsondergangen, bloemen en genrestukken, marines, stillevens, interieurs en stadsgezichten. Het accent werd op de sfeerschepping gelegd, zonder de realistische voorstelling te verwaarlozen. Zelf typeerde zij haar werk als het "openlucht-impressionisme".

Op het Salon De Liège van 1902 was zij vertegenwoordigd met het pittoreske 'Beukenbos'. Twee jaar later, in 1904, nam zij ondermeer deel aan een groepstentoonstelling in de Verlatzaal aan de Twaalfmaandenstraat te Antwerpen. Vermeldenswaard is dat Anna Kernkamp in datzelfde jaar te Athene, met een zilveren medaille, internationaal werd bekroond. Met enkele van haar werken zoals het Begijnhof te Antwerpen, De Synagoog en Dorpsgezicht was zij ook aanwezig op de 'Inhuldigingstentoonstelling der Stadsfeestzaal' in 1908. In de catalogus werd de Pacificatiestraat 72 te Antwerpen, als haar toenmalig woonadres vermeld.

Het museum van Schone Kunsten te Antwerpen bezit van haar een olieverf op karton, De Sint-Antoniuskerk te Antwerpen 1904 (Paardenmarkt), gedateerd en aangekocht in 1904. Een gelijkaardig exemplaar, maar dan in verticaal formaat, De voormalige Capucienenkerk te Antwerpen, bevindt zich in eigendom van de Sint-Antoniuskerk van Padua op de Paardenmarkt te Antwerpen. Het gaat hem hier om het voormalige Capucienenkerkje dat zich destijds op de plaats van de huidige 'Sint-Antoniuskerk' bevond.

Tot op heden zijn er achtentwintig van haar werken teruggevonden, waarvan twee in het Maagdenhuismuseum te Antwerpen, dat een Heidezicht en een Landschap van haar bewaart. Verder bevinden zich nog een aantal werken in particulier bezit. Uit het graafwerk in de archieven blijkt dat er nochtans een aantal werken bestaan die niet eerder werden vernoemd zoals ondermeer Clervaux, Gezicht te Antwerpen, Gezicht te Oostende, Kerk onder de sneeuw, Op de Schelde, Te Brasschaat, Tuingezicht en Winter in de Kempen.

Daar zij geen al te lange periode de schildersborstels hanteerde is het ondertussen wel uitgemaakt dat er geen honderden schilderijen van Anny Kernkamp zijn terug te vinden. Zoals menig kunstenaar werd ook zij getroffen door een oogziekte waardoor zij na een schildersperiode van ongeveer dertien jaar (1900-1913), genoodzaakt werd de borstels neer te leggen.

* Blanc-Garin Ernest (Charleville 1843 / Parijs 1916), eclectisch schilder van Franse oorsprong, die lang in België verbleef en er talrijke leerlingen vormde.

* Rul Henry (Antwerpen 1862 / Viersel 1942), Kempisch landschapschilder. Onderging beurtelings de invloed van Theodoor Verstraete en Henry Luyten.

Indien U ons aanvullende gegevens betreffende de biografie van Anna Kernkamp kan verstrekken zijn wij U zeer dankbaar. Een aantal van haar werken zijn ook beschikbaar in een reeks van drie prentkaarten, uitgegeven door de Jan Frans Simons vzw.

Fotogalerie: Heidezicht - Hoevezicht - Kerk - Landschap - Vissershuisje



Index - Artists - Kunstenaars - Artistes - Sales